ارتودنسی

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تاریخچه براکت های سلف لیگیت را بدانیم

یکی از نمونه های بسیار پرکاربرد براکت ها را میتوان براکت های لیگیت دانستل.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید چرا که قرار بر این شده است تا درباره براکت های سلف لیگیت صحبت کنمی.پس ادامه این مطلر  از دست ندهید چرا که میتواند به شما در امر انتخاب یک براکت بسیار مفید باشد.براکت های Self ligating به لحاظ مفهوم کلی، جدید نبوده بلکه پایه گذاری آنها به دهه ۱۹۳۰ میلادی باز می گردد. آنها ظرف ۳۰ سال گذشته در قالب تکامل دستگاههای جدیدی مجددا" احیاء شده اند. مزایای متعددی هم برای آنها نسبت به سیستم های رایج ارتودنسی بالاخص دایر بر مقاومت اصطکاکی کمتر ادّعا شده است.

مزایای براکت های سلف لیگیت

مهمترین مزایای نسبت داده شده به براکت های سلف لیگیت، کاهش کل طول دوره درمان ارتودنسی و ابراز ناراحتی کمتر از سوی بیمار می باشد. دیگر ادّعا ها شامل راندمان بیشتر کار با این براکت ها و سلامت بیشتر انساج پریودنتال به دلیل اعمال نیروی بیولوژیک است. تعدادی مطالعه گذشته نگر حاکی از یک برتری قطعی در قالب کاهش ۷-۴ ماه از کل طول دوره درمان و کاهش مشابهی در تعداد جلسات ویزیت مورد نیاز بوده اند. در پی این امر، استفاده از براکت های سلف لیگیت به صورت تصاعدی افزایش یافته است. بیش از ۴۲ درصد کلینیسین های آمریکایی تحت بررسی، عنوان نمودند که دست کم یک سیستم سلف لیگیت را در سال ۲۰۰۸ مورد استفاده قرار داده اند. در حالیکه این امر در سال ۲۰۰۲ تنها ۸.۷ درصد بود.

مقایسه براکت های معمولی و براکت های سلف لیگیت ارتودنسی به لحاظ میزان جذب پلاک میکروبی و التهاب پریودنتال

ارتودنسی 

متخصص ارتودنسی

  • احمد خلیلی
  • ۰
  • ۰

سلامت دندان نیش

اهمیت سلامت پریودنتال و پالپ دندان نیش

سلامت دهان و دندان بسیار مورد اهمیت است.ما دراین مطلب برای شما خواهیم گفت که استفاده از چه ابزاری میتواند در امر سلامت دهانی و به طور ویژه درباره دندان های نیش موفق عمل کرد.پس اگر شما هم درباره این دندان خود نگرانید و یا مشکلی را به دوش میکشید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

ارزیابی سلامت پریودنتال و  پالپ دندان های نیش پالاتال و باکال فک بالا بعد از تکمیل درمان ارتودنسی

۱۵ بیمار که دندان نیش نهفته یکطرفه پالاتالی فک بالا داشتند و ۱۵ بیمار با نهفتگی یکطرفه نیش فک بالا در سمت باکال نمونه های این مطالعه را تشکیل می دادند. اطلاعات رادیوگرافیک و بالینی با فراخوانی بیماران بعد از یک دوره با میانگین ۱.۵۴ ± ۳.۸۲ سال پس از تکمیل درمان ارتودنسی جمع آوری گردید. در هر دو گروه دندان های نیش با موقعیت نرمال طرف مقابل به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند.

کشیدن دندان های نیش نهفته

دندانهای نیش نهفته با موقعیت پالاتال عمق پاکت بیشتر، نمره تست الکتریکی پالپ بالاتر و سطح استخوانی پایین تر در قیاس دندانهای قرینه خود داشتند. دندانهای نیش اکتوپیک با موقعیت باکالی از شاخص پلاک، شاخص خونریزی لثه و عمق پاکت بیشتری برخوردار بوده و عرض لثه چسبنده کمتر، سطح بالاتر لثه، ارتفاع بیشتر تاج کلینیکی و نمره تست الکتریکی پالپ بالاتری نسبت به دندانهای قرینه شان داشتند. دندانهای نیش اکتوپیک باکالی نسبت به دندانهای نیش نهفته پالاتالی از نمره تست الکتریکی پایین تر و سطح استخوانی بالاتر برخوردار بودند. 

نیش های نهفته بعد از ارتودنسی سطح لثه بالاتری نسبت به نیش قرینه دارند.

 

ارتودنسی 

متخصص ارتودنسی

  • احمد خلیلی
  • ۰
  • ۰

زیبایی با ارتودنسی

شیوه ای برای جذاب کردن دستگاههای ارتودنسی

یکی از نگرانی های که هر بیماری درباره ارتودنسی خود دارد را میتوان این دانست که ارتودنسی زیبایی را در فرد از بین ببرد.ما در این مطلب برای شما خواهیم گفت که با به کار گیری شیوه هایی میتوانید به راحتی دستگگاه های ارتودنسی را زیبا کنید.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید اگر شما هم این نگرانی را دارید.

برای اینکه دستگاههای ارتودنسی برای کودکان قابل قبول تر و بامزه تر باشد، کمپانی ها الاستیک های رنگی براق تولید کرده اند. اینها کش هایی نازکی هستند که سیم ارتودنسی را درون براکت های ارتودنسی نگه می دارند. بچه ها می توانند الاستیک ها را به رنگ های دلخواه خود در مدرسه یا مٌد آخر هفته انتخاب کنند، نظیر نارنجی یا سیاه برای جشن هالُوین...
به گفته دکتر کَنگیالوسی، انتخاب رنگ کش ها سبب می شود بیماران احساس کنند بیشتر در پروسه درمان ارتودنسی دخیل هستند

 

سن مناسب ارتودنسی زودهنگام چه سنی است؟

"انجمن ارتودنتیست های آمریکا (AAO) توصیه می کند که تمامی کودکان در سن ۷ سالگی مورد ارزیابی نیاز بهدرمان ارتودنسی قرار گیرند." توماس کَنگیالوسی -دندانپزشک-  اضافه می کند دندانهای دائمی از سن ۷-۶ سالگی شروع به رویش می کنند و این زمانی است که مشکلات ارتودنسی هویدا می شوند.
"از آنجا که استخوانها همچنان در حال رشد هستند، این سن زمانی ایده آل برای ارزیابی کودک می باشد." توماس کَنگیالوسی ادامه داد "بدین ترتیب می توان ما می توانیم تعیین کنیم چه درمان ارتودنسی مورد نیاز است و اینکه اکنون باید انجام شود و یا در آینده"
دکتر کَنگیالوسی مدیر بخش رشد و تکامل و مسؤول بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی کلومبیا است.

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

 

  • احمد خلیلی
  • ۰
  • ۰

اورژانس های ارتودنسی کدامند؟

گاهی در علم ها و شاخه های پزشکی مشکلات اورژانسی بسیار زیادی به وجود می آید ارتودنسی به عنوان یکی از این شاخه های ارتودنسی نیز دارای مشکلات اورژانسی بسیار زیادی است که لازم میدانیم شما را با برخی از آنها آشنا کنیم.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید اگر از ارتودنسی استفاده کرده اید.
در ابتدای درمان  ارتودنسی اندکی طول می کشد تا به دستگاههای ارتودنسی عادت کنید. اگرچه انتظار می رود که بلافاصله پس از تنظیم دستگاهها مقداری ناراحتی احساس کنید ولی نمی بایست اذیت شوید. خوشبختانه موارد حقیقی اورژانس ارتودنسی بسیار کم هستند.

درد دندان حین ارتودنسی

شکستن یا گم کردن پلاک متحرک

اجزاء فلزی یا پلاستیکی ریتینرها و پلاک های متحرک ممکن است بشکنند یا دچار اعوجاج شوند. این امر می تواند مانع نشست صحیح آنها شود. در این صورت دیگر پلاک را داخل دهان نگذارید و برای تنظیم یک وقت زودتر با مطب ما تماس بگیرید. در صورت شکستن پلاک، قسمت های مختلف دستگاه را داخل یک نایلون گذاشته و در وقت ملاقات برای بررسی و در صورت امکان ترمیم آن توسط ارتودنتیست همراه خود بیاورید

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

  • احمد خلیلی
  • ۰
  • ۰

برخی از موارد اورژانسی ارتودنسی

در هر پروسه درمانی مشکلات و موارد ارتودنسی بسیار زیادی به وجود می آید ارتودنسی به عنوان یکی از مهمترین موارد استفاده ای در پزشکی این را برای شما خواهیم گفت که به نوبه خود دارای موارد و مشکلات اورژانسی بسیار زیادی است.پس ما در این مطلب برای شما اطلاعات بسیار مهمی درباره این مبحث در نظر گرفته ایم که ادامه این مطلب درباره آنها خواهد پرداخت.پس ادامه این مطلب را از دست ندهید .با حرکت دندانها سیم ارتودنسی که درون براکت ها قرار می گیرد ممکن است از انتهای دهان بیرون بزند و باعث آزار گونه گردد. سیم خارج شده را معمولا” می توان به آسانی به موقعیت درست برگرداند و یا آن را به گونه ای خم کرد تا از لثه ها و گونه فاصله بگیرد. برای این منظور می توان از انتهای مسواک یا سر پاک کن یک مداد کمک گرفت. اگر آزار لب ها یا دهان ادامه یافت روی سیم مقداری موم ارتودنسی یا پنبه مرطوب بگذارید تا میزان تحریک کاهش یابد. اگر لازم شد سیمی را ببرید از یک ناخنگیر کوچک استفاده کنید که با آب شسته و در الکل استریل شده باشد. مواظب باشید که قسمت کوچک بریده شده وایر را قورت ندهید. لطفا” از بکار بردن ابزارهایی که امکان شکستن دستگاهها، آسیب به دندانها و لثه یا ایجاد مشکلات بزرگتر را دارند، بپرهیزید. در هر صورت در اولین فرصت برای تنظیم یک وقت اورژانس با مطب ما تماس بگیرید.

در صورت گیر کردن غذا بین دستگاههای ارتودنسی و دندانها می توان از نخ دندان یا مسواک بین دندانی برای خارج کردن آن استفاده نمود

 کش (الاستیک)چیست ؟

الاستیک هایی هستند که معمولا” بین قلاب براکت های دو فک با هدف هدایت قوس های دندانی به موقعیت معین انداخته می شوند.

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

  • احمد خلیلی